Podcast 'Mindful werken'

‘Hoe kun je op een drukke dag toch genoeg rust nemen?’

Welkom bij een nieuwe aflevering van ‘Mindful werken’, dé podcast over werken in je eigen tempo. Mijn naam is Lisa Langenkamp en in deze podcast beantwoord ik in iedere aflevering een vraag over mindful werken. Ik deel praktische tips en ervaringen die mij hebben geholpen rust te vinden in een wereld waar de druk om te presteren steeds groter wordt en voldoende niet genoeg is.

De vraag die ik in deze aflevering beantwoord is:

Hoe kun je op een drukke dag toch genoeg rust nemen?

Manja

Het interessante is dat ik op internet veel artikelen vond over hoe je ná je werk op kunt laden. Ook vond ik allerlei trucs om een drukke periode op je werk te overleven. Alsof we genoegen moeten nemen met een leven waarin je zwoegend van deadline naar deadline hobbelt. Ik ben ervan overtuigd dat de crux niet zit in nóg efficiënter werken en jezelf pas belonen als je klaar bent. Want uiteindelijk weten we allemaal: je werk is meestal nooit af. Maar hoe zorg je dan dat je in drukke tijden toch wat meer kunt ontspannen? En daardoor ook meer kunt genieten van het leven? Dit zijn mijn tips:

1. Wees je bewust van je gedachten

Op een poster van Loesje stond eens: “Als je honderd keer zegt dat je het druk hebt, wordt het natuurlijk ook niet rustig.” Deze quote vat samen wat ik als eerste wil meegeven: zelfs al heb je niet veel te doen, bepaalde gedachten kunnen je toch een druk en onrustig gevoel geven. Vraag jezelf eens af: ‘Wat denk ik als ik een vol programma heb?’ Zeg je dan tegen jezelf: ‘Pfff, ik loop nu al over en de dag zit nog niet eens op de helft.’ Of zijn je gedachten neutraler en lichter? Het voelt misschien onnatuurlijk, maar je kunt best een beetje sleutelen aan wat je denkt. Zeg bijvoorbeeld tegen jezelf:

  • “Ik ben lekker bezig.”
  • “Wat fijn dat ik veel kan doen vandaag.”

Door deze woorden uit te spreken, zul je zien dat je je automatisch meer ontspannen gaat voelen. Louise Hay, schrijfster van het boek ‘Machtige gedachten’, gaat nog een stap verder. Volgens haar kun je door je gedachten te veranderen ook je realiteit veranderen. Ik geloof niet dat je meteen al je negatieve gedachten de prullenbak in moet gooien en in de plaats daarvan in wonderen moet denken, maar door je bewust te worden van wat je überhaupt denkt, kun je al wel meer ruimte in je hoofd creëren. Schrijf bijvoorbeeld meteen nadat je wakker wordt op wat je gedachten zijn.

Elke gedachten die je denkt en elk woord dat je uitspreekt zet iets in de wereld en komt ook bij je terug. Kies daarom positieve gedachten en affirmaties. Oogst wat je zaait en pluk de vruchten van je positieve gedachten.

Louise Hay

2. Luister naar je lichaam

Toen ik elke dag nog naar kantoor ging en mijn agenda steeds voller werd, betrapte ik mezelf erop dat ik op een gegeven moment zo min mogelijk tijd wilde besteden aan mijn basisbehoeften. Naar het toilet gaan stelde ik uit en mijn lunch stopte ik in maximaal tien minuten in mijn mond. Nadat ik erachter kwam dat ik mijn behoeften continu onderdrukte, maakte ik met mezelf de volgende afspraak: mijn lijf staat op nummer één, niet het werk dat ik doe.

Als we het druk hebben, zijn we meestal geneigd nóg harder te werken. Dit gebeurt soms zonder dat we er erg in hebben. Je schrapt bijvoorbeeld alle leuke dingen uit je agenda en gaat stug door met werken. Net als dieren ervaren we gevaar, maar in plaats van een tijger die achter je aan rent, gaat het om een spannende presentatie of overvolle agenda bijvoorbeeld. Dit soort bedreigingen veroorzaken een stressreactie in je lichaam. Je gaat automatisch sneller en oppervlakkiger ademen, krijgt een droge keel of begint misschien te zweten – natuurlijke reacties waar je je voordeel mee kunt doen. Want door gedurende de dag op te merken wat er in en met je lijf gebeurt en daar bewust op te reageren, voorkom je dat je ’s avonds uitgeblust op de bank ploft. Let maar eens op deze signalen:

  • Fronsen.
  • Krampachtig typen of je pen verkrampt vasthouden.
  • Een hoge ademhaling.
  • Gehaast lopen.
  • Op je lippen bijten.
  • Aan je vingers pulken.
  • Niet stil kunnen zitten.

Om te ontdekken waar je lijf behoefte aan heeft, hoef je geen uren vrij te maken. Je kunt ook ’s ochtends als je voor de spiegel of onder de douche staat bewust contact maken met je lichaam of gedurende de dag een korte meditatie doen, zoals de ademruimte. Voel je ergens spanning? En hoe is je ademhaling? Alleen al stilstaan bij wat je voelt, is vaak voldoende.

3. Minder = meer

Het kan ook interessant zijn om stil te staan bij wat je allemaal van jezelf moet en hoe je omgaat met de verleiding om je dag nóg voller te maken. In het boek ‘Waar je ook gaat, daar ben je’ vertelt Jon Kabat-Zinn, bedenker van de Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) training, hoe hij zijn best doet zijn leven zo simpel mogelijk te houden en allerlei impulsen te beheersen. Zo zegt hij:

Vaak komt de impuls in me op om nog even gauw een en ander te regelen. Alleen nog dit telefoontje, gauw even hier aanwippen terwijl ik daarheen op weg ben. […] Ik heb geleerd deze impuls bij mezelf te herkennen en te wantrouwen. Ik doe mijn best er nee tegen te zeggen.

Jon Kabat-Zinn

In het kort probeert Kabat-Zinn eenvoudig te leven door…

  1. Nee te zeggen;
  2. Eén ding tegelijk te doen;
  3. Te vertragen.

Zijn er momenten op de dag waarop je toch iets rustiger aan kunt doen? Als je bijvoorbeeld naar het toilet loopt of je tas pakt. En wat doe je als je een verzoek krijgt? Ben je geneigd ‘ja’ te zeggen of kun je er nog even over nadenken? In een wereld vol overdaad is eenvoud geen overbodige luxe. En hoewel je niet alles kunt controleren wat op je afkomt, kun je wel bepalen hoe je hierop reageert. In de vorige aflevering vertelde ik hier meer over:

4. Maak van rust een prioriteit

Ik kan niet voor jou bepalen hoe je moet rusten, maar heb wel geleerd door het boek ‘Rust in uitvoering’ van Alex Soojung-Kim Pang te lezen dat pauzeren enorm wordt onderschat. Het grootste inzicht voor mij was dat rust en werk niet het tegenovergestelde zijn, maar elkaar juist aanvullen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je brein nog steeds actief is als je stopt met werken; het ‘default mode network’ gaat aan de slag en zorgt er onder andere voor dat je gebeurtenissen verwerkt en associaties maakt. Neem je geen moment rust? Dan gaat dit uiteindelijk ten koste van je productiviteit en creativiteit. Maak van rust dus een prioriteit, zelfs al heb je veel te doen.

Tenslotte: verwacht niet te veel van jezelf

Soms lopen de dagen waarop ik van tevoren dacht dat ik rustig aan kon doen juist hectisch en andere dagen is het minder druk dan verwacht. Je hebt helaas niet alles in de hand, maar dankzij de signalen die je lijf geeft, kun je blijven opmerken wat op dit moment goed voor je is. Hoe dan ook kun je best iets minder van jezelf verwachten in drukke perioden. Misschien word je vandaag meer opgeslokt door de hectiek dan je zou willen, maar morgen is er weer een nieuwe dag. Zolang er nog steeds rustige perioden zijn, kun je als mens best tegen een stootje. In het oosten hebben ze hier een mooi symbool voor: bamboe. In alle omstandigheden buig je mee, maar je blijft wel staan. En zodra de storm is gaan liggen, sta je weer rechtop. Op die kracht kun je vertrouwen.

Boekentips:

Heb jij ook een vraag op werkgebied? Stuur me een bericht en wie weet maak ik er een podcast van!

Ik doe mijn best om waardevolle content te maken. Dit artikel bevat daarom affiliate links. Als je via deze links iets koopt, krijg ik daar een kleine vergoeding voor zonder dat je extra hoeft te betalen. Dankjewel voor je bijdrage!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis liefdevolle reminders?

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief.