Oefeningen om te leren loslaten

Oefeningen om te leren loslaten

Spanningen, ergernissen of frustraties – allemaal hebben we wel iets wat we los kunnen laten. Soms duurt het dagen, weken of zelfs jaren voordat dit lukt. Ik verzamelde daarom drie oefeningen die je helpen makkelijker los te laten.

1. Visualisatie: zeg gedag tegen terugkerende gedachten

Zijn er gedachten die telkens terugkomen, maar waarvan je diep van binnen weet dat ze je niet verder helpen? Dan kan deze oefening helpen. Het eerste wat je doet is denken aan een trein. Doe alsof je gedachten de passagiers in deze trein zijn. Constant stappen er mensen in en uit. Zeg dan denkbeeldig ‘stop’ tegen de reizigers (gedachten) die je niet binnen wilt laten. Omdat gedachten heel hardnekkig kunnen zijn, zul je in het begin waarschijnlijk vaak ‘stop’ moeten zeggen – dat is helemaal niet erg. Bal hierna je vuisten, stel je voor dat hierin alle gedachten zitten die je los wilt laten. Adem een keer diep in en knijp zo hard mogelijk in je handen. Bij het uitademen zeg je tegen jezelf: ‘Ik laat nu deze gedachten los.’ Terwijl je uitademt, ontspan je je handen en de rest van je lichaam.

2. Meditatie: laat je problemen wegwaaien

Ga liggen zoals je aan het eind van een yogales zou doen, in savasana dus. Scan je lichaam van top tot teen. Waar voel je spanning? Kun je erbij blijven zonder ertegen te vechten? Voel je lichaam steeds dieper in de grond zakken en je ademhaling rustiger worden. Nadat je je lichaam kort hebt gescand, doe je alsof je lijf een huis is. Hoe ziet het huis eruit? Wat voor kamers kom je tegen? Je voeten kunnen de kelder zijn en je hoofd de zolder. Elke kamer heeft een onderwerp, zoals ‘relaties’ of ‘werk’. Ga op zoek naar de kamer die gaat over alle problemen die los wilt laten en geef deze kamer een naam. Wat kom je tegen als je naar binnen gaat? Je hoeft je problemen niet te analyseren, sta er alleen kort bij stil. Doe hierna alle ramen en deuren open en laat je problemen door de wind wegwaaien.

3. Schrijf-oefening: neem afscheid van angsten en zorgen

Als je niet zo van visualiseren of mediteren houdt, kun je ook het volgende doen: schrijf alles wat je wilt loslaten op, zoals angsten en zorgen. Elk ding waar je aan moet denken zet je op papier, zelfs al gaat het om iets heel kleins. Kun je niets meer bedenken? Neem dan de tijd om te lezen wat je hebt opgeschreven. Valt je iets op? Nu kun je twee dingen doen: zet door alles een streep en gooi je papier weg of je bedenk een nieuwe, positieve gedachte bij elke angst of zorg. Stel je bent bang dat je geen vrienden (meer) hebt, dan kun je die gedachte veranderen in: ‘Ik ben omringd met mensen die om mij geven.’ Zo ga je elke zin die je hebt opgeschreven langs.

Disclaimer: zie deze oefeningen als een hulpmiddel en maak van loslaten of ontspannen niet al te veel een moetje. Want: hoe meer je van jezelf móét ontspannen, hoe meer opgefokt je raakt.

Beeld: Jack Redgate via Unsplash.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis liefdevolle reminders?

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief.