Kalm blijven als je veel te doen hebt - 5 tips

Kalm blijven als je veel te doen hebt – 5 tips

Voel je je soms overweldigd door alles wat je nog moet doen? Slaat je hoofd op hol en weet je niet hoe je het allemaal kunt bolwerken? Een rustige geest is dankzij deze tips gelukkig nooit ver weg.

1. Vertrouw op jezelf

In het algemeen wordt er negatief geschreven over stress. Hoe minder, hoe beter. Sta je continu onder druk en zijn er nooit momenten waarop je even kunt ontspannen, dan is het zeker belangrijk om te kijken hoe je meer rust kunt creëren in je leven. Maar af en toe stress ervaren is helemaal niet zo verkeerd. Het helpt je namelijk beter presteren. Sterker nog: door regelmatig uitgedaagd te worden, kun je steeds beter omgaan met stress. Vertrouw daarom op jezelf en zie het als een oefening waar je uiteindelijk beter van wordt.

2. Ga even iets heel anders doen

De meeste mensen zijn geneigd aan één stuk door te werken als ze veel te doen hebben. Elke seconde waarop je niet werkt voelt dan als verloren tijd, terwijl het juist zo belangrijk is om in drukke tijden pauzes te nemen. De kans dat je daarna productiever bent is zo een stuk groter. Ook maak je hierdoor met meer gemak je werk af. Iets te drinken halen of een ommetje maken is vaak al genoeg om je beter te voelen. Doe in elk geval iets anders dan wat je normaal voor je werk zou doen: zit je veel achter de computer, beweeg dan. En als je al veel in de weer bent geweest, kun je beter iets doen waar je je hoofd voor nodig hebt, zoals een podcast luisteren.

3. Wees bewust van je gedachten

Als je to-do list oneindig is, steken gedachten zoals ‘Ik heb zo veel te doen’ en ‘Ik heb te weinig tijd’ vaak de kop op. Het is misschien moeilijk om je niet door dit soort gedachten mee te laten slepen, maar probeer eens stil te staan bij wat voor effect ze hebben op hoe je je voelt. Word je er echt beter van? Vervang negatieve gedachten door ‘Ik ben lekker bezig’ of ‘Stap voor stap kom ik er wel’. Je to-do list wordt er waarschijnlijk niet korter van, maar het helpt wel om met een meer ontspannen houding verder te gaan.

4. Relativeer

Toen ik bezig was met afstuderen, kon ik mezelf helemaal gek maken door te bedenken dat de rest van mijn leven hier van af zou hangen. Uiteindelijk besefte ik dat mijn scriptie geen meesterwerk hoefde te zijn en dat ik vooral mijn studententijd met plezier wilde afronden. Ik deed mijn best om een goed cijfer te halen, maar wist ook dat deze situatie maar tijdelijk was. Kortom: leer relativeren als je stress ervaart door dingen van een afstand te bekijken en te bedenken of het morgen of over een half jaar nog belangrijk is.

5. Onthoud: in ontspannen staat bereik je meer

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, maar door als een kip zonder kop aan het werk te gaan, raak je juist verder van huis. Niet voor niks zei Dr. Sukhraj Dhillon, de schrijver van het boek ‘The Art of Stress-Free Living’ ooit: “You should sit in meditation for 20 minutes a day. Unless you’re too busy, then you should sit for an hour.” Blijf de tijd nemen voor basisbehoeften, zoals eten, drinken, slapen en bewegen. Adem af en toe diep in en uit, zelfs al zit je achter je bureau. En besef vooral: er is meestal meer tijd dan je in de eerste instantie denkt.

Beeld: Ivan Samkov via Pexels.

Ik doe mijn best om waardevolle content te maken. Dit artikel bevat daarom een affiliate link. Als je via deze link iets koopt, krijg ik daar een kleine vergoeding voor zonder dat je extra hoeft te betalen. Dankjewel voor je bijdrage!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis liefdevolle reminders?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Preview werkmantra's