Werkgewoontes voor minder stress

5 werkgewoontes voor minder stress

Een beetje stress tijdens je werk helpt je juist beter presteren, maar het moet niet zo zijn dat je altijd op je tandvlees loopt. Daarom verzamelde ik tips die mij helpen met minder stress mijn werk te doen.

1. Niet te veel doelen stellen

Van nature ben ik niet snel tevreden en wil ik vaak meer dan realistisch is. Om te voorkomen dat ik mezelf voorbij loop, is het daarom belangrijk dat ik niet te veel doelen stel. Dus niet ’s avonds nog een podcast opnemen én een artikel schrijven. Lastig, maar je zult zien dat het veel meer voldoening geeft als je de lat iets lager legt. De kans dat je je doelen haalt, is zo namelijk een stuk groter. In het meest gunstige geval kun je zelfs doelen toevoegen.

2. Pauzes inplannen

Het lijkt een open deur, maar toch doen we het te weinig: pauze nemen. En dan bedoel ik niet een half uur scrollen op Instagram, maar actieve rust. Denk aan mediteren, met aandacht je eten bereiden of domweg voor je uit staren. Raak je snel opgeslokt door de waan van de dag? Zet dan de momenten waarop je pauze wilt nemen in je agenda. Wissel af met de tijden en ontdek wat voor jou het ideale tijdstip is om op adem te komen.

3. Je niet vergelijken met anderen

De één schrijft een boek in twee maanden, de ander doet er jaren over. Het is makkelijk om jezelf constant te vergelijken met anderen, maar je wordt er niet gelukkiger van. Ook verlies je waarschijnlijk je motivatie. Onthoud dat voor iedereen een ander pad geldt en dat de ene weg niet beter is dan de ander. Richt je op jezelf, dat bespaart je een hoop stress.

4. Eén ding tegelijk doen

Online vergaderen en tegelijkertijd op je telefoon mails beantwoorden is funest voor je brein. Je doet van alles een beetje, maar bent er nooit helemaal bij met je aandacht. Paul Kirschner, hoogleraar Onderwijspsychologie bij de Open Universiteit, zegt zelfs in een interview met RTL Nieuws: “Wij kunnen simpelweg geen twee dingen tegelijk doen als we daarover moeten nadenken.” Multitasken is een illusie, dus houd je aandacht bij één ding.

5. Bijpraten met een buddy

Het is heel normaal dat je de ene dag meer plezier haalt uit je werk dan de andere dag. Als het even tegenzit, kan het fijn zijn om een buddy (maatje) te hebben waar je terecht kunt om stoom af te blazen en advies te vragen. Vaak zijn dit collega’s met wie je op persoonlijk vlak ook een klik hebt. Kijk of je een buddy in je omgeving hebt met wie je af en toe over meer kunt praten dan alleen de inhoud van je werk.

Beeld: Jan Baborák via Unsplash.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis liefdevolle reminders?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Preview werkmantra's