Social media verslaafd? Zo blijf je mindful

Social media verslaafd? Zo blijf je mindful

Telkens als je een like krijgt op social media, maken je hersenen dopamine aan – een stof die een fijn gevoel geeft en verslavend werkt. Logisch dus dat het moeilijk is om van social media af te kicken. Gelukkig heb ik een aantal handige tips.

1. Leg je telefoon zoveel mogelijk uit het zicht

Ik las een keer dat je telefoon net snoepgoed is; het is zo lekker, dat het moeilijk is om er vanaf te blijven. Je mobiel wegleggen klinkt dus als een simpele oplossing, maar in de praktijk is het knap lastig om afstand te doen van iets waarvan het water je in de mond loopt. Waarschijnlijk is het in het begin erg wennen en vraag je je regelmatig af waar je telefoon is, maar op de lange termijn heb je er veel profijt van. Met je telefoon uit het zicht, word je immers minder snel afgeleid en krijg dus meer rust in je hoofd.

2. Haal apps van je beginscherm

Niet alleen kun je beter je telefoon regelmatig wegleggen, je beginscherm kun je ook slimmer indelen. Zet op je eerste scherm alleen de apps die je echt nodig hebt, zoals je mail of agenda. Alles wat ‘extra’ is, plaats je op je tweede of derde scherm. Zo word je niet meteen geconfronteerd met social media als je je telefoon erbij pakt en kom je dus minder snel in de verleiding om uren te scrollen.

3. Tel tot tien (of langer)

Een tijd geleden heb ik de Facebook-app verwijderd op mijn telefoon. Toch heb ik nog steeds de neiging om via mijn mobiele browser op Facebook te kijken. Wat mij helpt als ik merk dat ik automatisch mijn browser open, is rustig ademen en tot tien tellen. De behoefte om even snel te kijken neemt dan vanzelf af. Wel geldt bij deze tip: oefening baart kunst. Het kost enorm veel wilskracht om je niet door deze impuls te laten leiden.

4. Gebruik al je aandacht

Even snel een foto op Instagram plaatsen, terwijl je ondertussen de bus instapt. Of foto’s liken terwijl je aan het koken bent. Ook ik maak me schuldig aan multitasken met mijn telefoon in de hand. Zonde, want hierdoor doe je alles voor de helft. Je hebt geen aandacht voor je omgeving, maar ook niet voor je mobiel. Als je besluit iets op social media te doen, neem er dan de tijd voor en doe het zo bewust mogelijk.

5. Ga online met een doel

Als ik geen goede reden heb om online te gaan, dan is de kans groot dat ik minutenlang door blijf scrollen. Soms vraag ik mezelf daarna af: ‘Waarom deed ik dit?’ Meestal kom ik er dan achter dat ik uit verveling Instagram of LinkedIn heb geopend. Steeds vaker bedenk ik eerst waarom ik zo graag op social media wil kijken. Heb ik niks anders te doen? Zoek ik bevestiging? Ben ik nieuwsgierig naar anderen? Vaak besluit dan om het maar niet te doen. En als ik wel een keer lekker wil scrollen, dan doe ik dat ook bewust.

6. Besef dat ervaringen belangrijker zijn

Foto’s maken van alles wat je doet om het vervolgens op social media te plaatsen, haalt je uit het moment. Natuurlijk heb ik soms ook de behoefte om aan de buitenwereld te laten zien wat ik dingen doe. Alleen stel ik voordat ik een foto maak mezelf meestal de vraag: ‘Wil ik dit nú?’. En als je toch besluit een foto te maken, moet je het dan meteen plaatsen of kun je ook eerst van je maaltijd genieten? Ervaringen zijn veel belangrijker dan social media. En die beleef je door in het moment aanwezig te zijn.

Beeld: Drew Hays via Unsplash.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis liefdevolle reminders?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Preview werkmantra's